Sjörapport den 31 mars

Position Difnein Island Eritrea 16´36 N, 39´19 N
Vind 15 knop
Temperatur i luften 29´, i vattnet 27,7
Igår blev det en lång dag med motorgång i 15 timmar! Halva dagen gick väldigt fint med ganska platt vatten och bara 10 knops motvind. Och egentligen hade vi pratat om att stanna efter halva vägen, men eftersom det gick så fint ville vi passa på att förflytta oss mot målet Suakin i Sudan. Men då det var lite för sent att vända, fick vi ta den ökade vinden och de besvärliga vågorna så gott det gick. Men det gör ont i själen när Hilda slår ner så hårt i vågorna. Och så gäller det för oss att vara ytterst försiktiga när vi rör oss i båten. Därför blev det ingen middag idag, trots att vi hade ett riktigt fiskafänge på förmiddagen. Först kom det en riktig bjässe som absolut inte ville upp i båten. Han slet sig och tog med sig draget. Sen satte vi på ett nytt drag för att återigen bli snuvade på konfekten. Den fisken var nog också väldigt stor och stark för han tog med sig en av delarna på 3-finger-kroken. Fisk nummer 3 kom fram till badstegen, men steg av där. Det var en ganska liten firre, som kanske bara räckt till smörgåspålägg så det gjorde inte så mycket. Men napp nummer 4 tog rejält, och en 5-kilos tonfisk fileades snabbt och åkte in i kylskåpet.
Men som sagt, eftermiddagens berg och dalbana tillät ingen matlagning så det fick bli lite smörgås, nötter och russin i stället.
Då vi närmade oss ankringsplatsen var klockan halv 10 och vi angjorde i mörker men med hjälp av fullmånens starka lampa. Vi blev också uppropade av några andra båtar som låg där och som anvisade oss var det fanns plats. Trötta var vi förstås och inte blev vi glada då vi fick bädda i salongen eftersom det kommit in saltvatten i den nya tvättade förpiken.
Idag fick vi ta oss an det blöta som kommit in i madrass och i klädskåp. Men det går an när solen skiner och det är bra torkväder.
I viken ligger nu 11 båtar och däribland de som vi gick i sällskap med upp till Aden. Det var roligt att ses igen.
Vi gjorde sedan en flyttning till andra sidan viken eftersom vi såg att vattnet var mycket lugnare där än var vi först låg. Vinden som ökade igår har hållit i sig så därför är vi kvar här idag och tror att vi går vidare i morgon. Två män från någon myndighet har varit här och kollat våra papper och de frågar förstås varför vi inte checkat in i landet. De accepterar att vi är på genomresa till Sudan, så vi går således inte i land här. Det hade vi planerat att göra i alla fall, för vi trodde inte att någon skulle hitta hit ut för att kolla oss, men så blev det.
Solen skiner, havet glittrar och inget kan vara bättre. Om aprilskämtet på radion inte hade varit ett skämt förstås. Kvinnan som höll i vårt radionät
hade nämligen fått meddelande från Suez-kontorets myndigheter att de från och med idag hade tagit bort alla avgifter på passagen genom kanalen. Tänk vad det pratades om det skämtet under dagen!
Ikväll får vi väl tvätta våra fötter eftersom det är skärtorsdag, reningsdagen, som firas till minne av nattvardens instiftande och Jesus tvagning av lärjungarnas fötter!
Ha det gott och hälsningar från Lisbeth och Lasse

Det här inlägget postades i Sjörapport. Bokmärk permalänken.