Resebrev nr 84 den 20 januari 2011 från Finike

Resebrev nr 84 den 20 januari 2011 från Finike

Hej igen!

Ja, nu är tomteluvorna nerpackade och det nya året har pågått ett tag.

Vi har nästan glömt av vad vi haft för oss sen sist, men visst blev det en bejublad föreställning då svenska gruppen tågade in i lokalen på julaftonskvällen med både blond Lucia, strutförsedda drängar och fnittriga tomtar. Publiken applåderade och det var det bästa numret helt klart. Övriga nationaliteter bjöd på musik, poesi, trolleri och mycket allsång. Efteråt kastade vi oss över det dignande bordet med läckerheter från olika länders kök (England, Frankrike, Tyskland, Belgien, Holland, Finland, Nya Zeeland). På svenska sidan fanns det köttbullar och Jansson och svenskimporterad skinka. Hildaköket hade bakat en jultårta med texten GOD JUL på sex olika språk. Ja det var en annorlunda julafton, men mättnaden i magarna kände vi väl igen.

På nyårsafton åt vi på restaurang tillsammans med Håkan och Gerd. Det gjorde en massa andra från Finike också, så det var fullsatt, trevlig musik spelades och man dansade turkiskt. Och lite svensk dans blev det också, eftersom den vänlige kyparen gärna ville att vi skulle röra på oss. Vi gick sedan till marinans klubblokal och skålade in det nya året tillsammans med övriga seglarvänner. Här i Finike var det inget fyrverkeri men uppe i bergen var det någon som sände upp nödraketer.

Vad vi minns lovade vi inga nyårslöften, men vi tänkte tillbaka på den långa seglatsen vi gjorde under året på ungefär 6000 Nm från Thailand hit till Finike. Samtidigt funderar vi över vart vägarna, eller vindarna ska föra oss detta år. Vissa planer har vi börjat slipa på.

Några dagar före nyår hade vi en riktig hagelstorm lokalt här i Finike och som varade en hel natt. Det blåste kraftigt, det åskade och blixtrade och hagelkornen var väldigt stora. Det dånade inne i båten så vi hörde inte var vi själva sa till varandra. Och det skramlade och slog överallt så det gick inte att gå ut och titta utan det var bara att vara kvar inne i båten och vänta ut ovädret. Riktigt, riktigt otäckt!

På morgonen fick vi se den förödelse som ovädret ställt till med. Inne i centrum låg halvmeterhöga drivor av hårdpackat hagel blandad med lermassor uppe från bergen. Den stora genomfartsvägen var avstängd halva dan innan traktorer med snöskopor jobbat undan massorna. I de här trakterna är man inte van vid snö så det verkar inte som om man har snöskyfflar. De flesta vi såg, försökte mota bort drivorna med vanliga sopborstar eller gummiskrapor. Flera hus hade skadats, framförallt var det många enkelt byggda hus där taken rasat ihop. Ett antal bilar hade kört av vägen men inga personskador hade skett vad vi förstod. Odlarna i området råkade illa ut då haglen slog ner en stor del av apelsinskörden. Så gott som samtliga affärer inne i stan hade fått in massor av lervatten i sina lokaler. Allt detta har förstås tagit tid att få undan och först nu ser det något så när normalt ut igen.

Ingen av båtarna i marinan skadades allvarligt men många fick sina kapell och sprayhoods förstörda. Likaså var det många vindmätare som slets av. Kapellmakaren har fått många nya jobb. Han jobbar för högtryck men han är ändå ajour med sitt arbete ombord på Hilda. Fram tills nu är han klar med sidobitarna och bakdelen av kuvösen/groggverandan/uterummet. Han fäster dessa stycken med dragkedjor på den redan befintliga biminin och det ser bra ut. Han gör mallar av plast innan han syr klart hemma i sin ateljé. Vi ska skicka bild så ni kan får se hur det blir när det är färdigt.

Själva fortsätter vi med underhållsarbeten ombord. Ett jobb är klart, och det är ommålning av vindrodret. Det monterades av och all gammal färg togs bort med hjälp av putsmaskin och lite kemikalier. Sedan blev det ommålat och då hängde delarna i ett träd för att torka väl från alla håll. Snyggt jobbat, Lasse!

Det andra jobbet vi tagit oss an är att byta dekorlinjen runt kanten på båten. Linjen byttes senast strax innan vi började vår segling och vi borde väl ha bytt för några år sedan igen. Den starka solen har tagit styggt på plasten så att den krackelerat. Vi har använt varmluftspistol och spackelspade och det har varit ett pilligt jobb, eftersom sprickorna gjort att man bara kan dra bort små remsor i taget. Men nu är det klart och vi diskuterar just nu huruvida vi ska sätta på ny stripes, som vi har på båten, eller om vi ska måla istället? I vilket fall som helst ser Hilda nu verkligen menlös ut, borttagen sina fina blå ränder.

Lisbeths födelsedag firades med en utflykt till Antalya. Vi hyrde en bil och bjöd med oss Håkan och Gerd. På ditvägen körde vi en mycket vacker väg över bergen och där låg det lite is på vägbanan och i dikena. I Antalya däremot var det varmt och skönt och vi promenerade runt i den gamla delen av stan som inte vi hade sett tidigare. Stadsdelen har många små pittoreska hus och gränderna är många och spännande. Tyvärr är souvenirshopparna också många. Och försäljarna, som förstås ska göra sitt jobb, är också för många om man som vi, inte var ute för att handla utan bara för att se oss omkring. Stan ligger vackert i en fin vik och med klart vatten. Vi utsiktspunkten tittade vi lite närmre på ett av de två fartyg som förliste den natten då det var hagelstorm.

På hemvägen stannade vi på ett stort köpcenter för att handla lite varor som vi inte fått tag på i Finike. Vi blev t.ex. ägare till nya högtalare inne i salongen så att vi nu kan njuta av musik från våra cd-skivor. De tidigare högtalarna var utslitna.

Men annars så är det så trevligt att, via datorn, lyssna på SR Göteborg på dagarna. Ibland ser vi också påt SVT Play och har upptäckt bra dokumentärfilmer. Söndagsprogrammet med Mannheimer & Tengby brukar vi inte heller missa. Diskussionen som blev efter pratet om ”vem man ska ligga med efter man dör” blev sedan ytterligare ventilerat vid 11-kaffet i Stressless husbil. Där går vågorna höga emellanåt, muntliga sådana, där alltifrån mormoners månggifte till biltillverkaren RR diskuteras. Sen måste vi hem och googla för att få veta svaren.

Och sedan måste vi sträcka på benen och till hjälp har vi fått ta del av en ypperligt trevlig folder. Ett par från New Zeeland har provgått och skrivit ner information om 10 olika promenadsträckor i närheten av Finike. En av vandringarna gjorde vi förra lördagen tillsammans med Håkan och Gerd. Turen gick högt, högt upp till en bergstopp i norr. Det var svettigt och tungt men belöningen var en bedårande vacker utsikt över nejden. Mitt emot oss var bergstopparna snöklädda och snön förväntas ligga i fem månader på de höjderna. Den medhavda matsäcken satt fint!

Januari månad ska statistiskt sett vara den regnrikaste månaden med i snitt 12.6 dagars nederbörd. December och februari kommer på andra och tredje plats. Men med halva tiden redan passerad måste vi tillstå att klimatet är synnerligen behagligt. Nätterna är för närvarande lite kyliga, ungefär 12-15 grader, men då solen tittar fram vid sjutiden och börjar värma upp blir det riktigt behagligt fram på dagen med ungefär 17-20 grader. Vi njuter!

Ha det riktigt bra med en fin och vit vinter, se upp så ni inte slinter!

Kramar från Turkiet och Lisbeth och Lasse

Det här inlägget postades i Resebrev. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Resebrev nr 84 den 20 januari 2011 från Finike

1. Jenny Olsson skriver:

Hej på er! Härligt det låter. Vi fryser fortfarande här hemma. Snön är nästan borta nu men det är halt och de har lovat mer kyla och snö… Vi saknar er!

Kram Anders, Jenny, Lucas, Edvin

2. Hans skriver:

Vad bra ni har det, hagelstorm råkade vi ut för i 2006, men det var inga båtar som sjönk.
    Nu kan ni se fram mot våren, varmare varje dag. Hemma väntar vi på att snön skall smälta eller regna bort.