Resebrev nr 109 den 5 augusti 2012 från Gedser, Danmark

Resebrev nr 109 den 5 augusti 2012 från Gedser i Danmark

Hej på er alla vänner!

Transporten av Hilda från Wien till Travemünde gick alldeles utmärkt. Det var förstås en hel del förberedelser innan båten kunde lastas på trailern. Två dagar innan transporten skulle ske, körde vi in i den lilla marinan för att kontrollera huruvida det fanns tillräckligt med vatten för att kunna köra fram till kranen. Vattendjupet var i lägsta laget, men botten var av dy, så vi plöjde oss igenom med lite extra varv på motorn. Vi lyfte av masten från båten och placerade den på en vagn. Sedan plockade vi av alla vant och packade därefter in masten i gladpack, för att skydda den från smuts under transporten.

Vi hade en höjdangivelse på 4,0 meter, från marken räknat till överdelen på bågarna som sitter över sprayhooden, som vi inte fick överskrida. Detta mått var viktigt eftersom lastbilen skulle passera under vägbroar. Ingen ville ju chansa på att den skulle fastna under någon bro. Därför monterade vi ner radarstolpen och ”vek ner” den tvärs över rufftaket på akterkabinen för att inte behöva klippa av kablarna. Sedan tog vi bort akterbågen med solcellspaneler och antenner. Sprayhood och bimini packades också ihop. Gummibåten vek vi också ihop och surrade med starka remmar för att den inte skulle blåsa iväg i fartvinden. Det blev många snören och knutar och tejp, Lasse är bra på sånt! Och inuti var Lisbeth bas och suckade över att båten blivit en lagerlokal.

Men vi hade gjort ett bra jobb, fick beröm av chauffören och vi hade 5-10 centimeter tillgodo på höjden när chauffören hade mixtrat med trailern! Och det var inga problem med att lyfta Hilda och masten ombord på den trailer som backat fram till kajkanten. Vi hade ju bokat transporten genom Torgerssons i Sverige, men det blev en kollega på tyska företaget Sleepy som tog sig an det hela. Det sköttes på ett mycket trevligt och professionellt sätt. En följebil med varningsljus för lång och bred transport ingick i konceptet.

Men så det regnade på lastningsdagen! Det var som om himmelens portar stod vidöppna just de två timmar som arbetet tog. Allt var blött och marinans torktumlare fick arbeta flera timmar innan vi och chauffören fått torka våra kläder och skor.

Transporten tog två dagar i anspråk, så vi själva hann med ytterligare lite sevärdheter i Wien. Vi traskade bland annat runt en hel dag i det väldigt stora parkområdet som ligger runt slottet Schönbrunn. Där gick vi på café’ och smakade på apfelstrudel med varm vaniljsås och vispgrädde. Mums! Wien är en ganska fin stad. De exponerar förstås livet kring Mozart ganska hårt. Man kan besöka huset där han växte upp, platsen där han gjorde sitt första uppträdande, och i vartenda gatuhörn finns en affär som säljer Mozart-choklad och souvenirer med hans ansikte på.

Sedan äntrade vi nattåget till Hamburg. Så nöjda vi var, men så jättetrötta av anspänning att vi bara längtade efter att få sova sött på tåget. Det blev bara lite slummer då vi var 6 personer i kupén, varav två klev ombord efter halva sträckan och vi övriga väcktes då förstås. Sen blev det stilla en liten stund, innan bultningar på dörren väckte oss alla. Det var poliskontroll och starka strålkastare lyste rätt i våra sömndruckna ansikten. Två unga och rädda pojkar togs omhand med handfängsel och sedan var vi så upprörda att sömnen var som bortblåst. Pojkarna var flyktingar från Afghanistan och hade inga lagliga handlingar. Stackars människor som måste fly från sitt land! Vi andra har en trygghet som vi inte nog vet att värdesätta.

I Hamburg gjorde vi en guidad stadsrundtur med buss, innan vi letade upp vårt hotell som vi bokat på internet. Att det blev Hamburg och inte i Travemünde, berodde på att det billigaste hotellet där skulle kosta 250 Euro för en natt! I Hamburg fanns det flera alternativ till vettiga priser. Vi bodde centralt och tog oss en titt på nattlivet. Vädret var kanonfint och folk njöt av sommarvärmen.

Morgonen därpå tog vi tåg och sedan vidare med buss till Travemünde och Marina Baltica. Där väntade chauffören, och Hilda hängde redan i mobilkranen så att vi skulle kunna inspektera att allt var OK innan båten sjösattes. I Tyskland är det inte tillåtet att sätta på masten själv, utan det gör marinapersonalen. Likaså monterar de antenner och annat i toppen.

När allt var på plats blev vi anvisade en båtplats i marinan och vi kunde så börja med att plocka saker och ting på plats igen. Det tog några dagar innan båten var seglingsklar, innan vi bestämt en seglingsrutt och innan vi fick bra väder.

Det var också Travemünde -woche, ett stort seglingsarrangemang i staden under veckoslutet. Det innebar förstås att vi ville se lite av festligheterna, lyssna på musik, kika på folk och smaka på torgståndens utbud. Vi gjorde också en heldag i den gamla Hansastaden Lübeck, som har anor från 1300-talet. Staden ligger på en ö, husen är väldigt vackra och staden står på Unescos världsarvslista. Vi har varit i Lübeck tidigare, men det är ett ställe man kan besöka många gånger.

Men vi kom iväg en tidig morgon och tog kurs mot Danmarks och likaså Skandinaviens sydligaste udde på ön Falster. Vindarna bar inte för enbart segling mer än i några timmar, men vi njöt av att vara på en segelbåt igen även om vi fick stötta med motorn större delen av dagen. Marinan vi valt ut hette Gedser och där hade vi tänkt stanna en natt och sedan gå norrut. Men vi är kvar här fortfarande, av den enkla anledningen att det är så otroligt fint här. Det kändes redan första kvällen som ett fint mottagande att känna doften av nyponrosor, frisk luft och tång. Svenskt!

Våra seglarvänner Birthe och Jörgen kom tillbaka till Danmark förra året från sin jorden- runt-segling. De har bosatt sig på Falster och inbjöd oss till sitt nya hem. Vi tog bussen in till Nyköbing, umgicks, och hade många spännande saker att samtala om. Det är inte helt lätt att hitta sin nya roll på land efter 12 års seglats, som det blivit för deras del. Vi funderar förstås en del på hur det ska gå för oss!

Nåväl, just njuter vi till fullo av det stilla livet här i marinan på Gedser. Vi ligger bredsides vid en träbrygga. Änderna och svanarna simmar i viken, sandstranden finns gärdsgårds och det tar 10 minuter att promenera in till den lilla fridfulla byn där det finns service av enklare slag. Behöver vi något mer? Nej, därför hastar vi inte vidare till kanske en liknande plats, utan stannar här ett tag tills det blir dags att dra. Planerna på att nå Sverige i september står fortfarande fast.

Vi säger således hej då för idag. På något sätt ska vi meddela tid för vår hemkomst till Björlanda Kile eftersom några vill möta oss då vi kommer dit. Kolla hemsidan i slutet av denna månad, så ger vi besked där.

Många kära hälsningar från Lisbeth och Lasse som mår så gott!

Det här inlägget postades i Resebrev. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Resebrev nr 109 den 5 augusti 2012 från Gedser, Danmark

1. inger på håfors skriver:

Hej å hå å Välkomna hem till ”doften av nyponrosor, frisk luft och tång”. Jag misstänker att ni också sover fantastiskt gott i den betydligt svalare nordiska natten, jämfört med tidigare.
    Njut och ha det riktigt gott …snart ses vi på bryggan i Björlanda?!

2. Ingemar i Kviberg skriver:

Hej från Kviberg.
    Alltid trevligt att läsa om ert närmande till fosterlandet.
    Om Ni går upp i Säveån och lägger till vid kajplatsen vid Lemmingvallen i Utby så kommer Riksbyggens styrelse att stå och välkomna er hem.
    Ingemar i Kviberg.

3. Hans Warberg skriver:

Hej och välkomna hem till Norden. Hoppas ni får en riktigt fin tur genom Danmark och Sverige så ses vi i Björlanda !
    // Hans

4. Jan Backe skriver:

Hej på er!

Gott att läsa att båttransporten och er egen transport gick bra.
    Vi misstänker att ni skall segla upp genom sundet på vägen hem men kanske ni passerat innan vi kommit hem.
    Just nu befinner vi oss på Utlängan i östra Blekinge och vi lämnar i morgon. Vi räknar med att vara vid Falsterbokanalen tisdag eller onsdag. Vi skall vara hemma senast den 19e så om ni är kvar i sundet veckan innan så hör av er. Det skulle vara hemskt trevligt att träffas.